7.2.10

Piret Bristol romaani "Hirm" kohta

Esitlusel Tartus, 04.02.2010 ütles Piret Bristol oma kõnes:

Heiki raamat langes samasse Lõuna-Eesti romaanide lainesse, mis on hästi võimsalt tulnud Ruitlase „Naisest“ alates - Ruitlase „Naine“, Merca „Mees“ ja Heiki oma on nüüd kolmas.
Need on sellised hästi omapärased raamatud. Heiki raamat ei sarnane ei Ruitlase ega Merca omaga, ta on täiesti isemoodi ja minu jaoks suur üllatus, sest ma ei ole midagi sellist tema sulest enne lugenud. Ma ei ole midagi sarnast isegi üheltki eesti kirjanikult lugenud. Võrdleksin seda selliste ameerika superkangelaste lugudega, nagu näiteks Batmani lood, lood Ämblikmehest ja muudest säärastest tegelastest.
Juba esimesest leheküljest alates hakkab hargnema raamatus põnev lugu mehest, kes on keerulises situatsioonis. See situatsioon viib ta selleni, et ta hakkab kirjutama raamatut. Tema raamat on selle raamatu sees. Tegelikult on siin raamatus mitu raamatut. Üks on raamatu peategelasest, teist kirjutab peategelane. Tihtipeale juhtub, et kui ühes raamatus on kaks raamatut, siis üks hakkab teisele alla jääma või tavaliselt see raamat, mida pannakse peategelane kirjutama, on märgatavalt lahjem peategelase enda loost. Selle raamatu puhul on täiesti nauditav see, et mõlemad lood on võrdväärselt huvitavad, kusjuures nad pisut parodeerivad kriminaalromaani. Ühesõnaga – žanr, mida Eestis ei ole tegelikult hästi kirjutatud. Ma olen ise suur kriminaalromaanide lugeja, olen lugenud neid sadu ja sadu.
Seda raamatut ma ulmeks ei peaks. Samamoodi võib öelda ulme ka „Pöidlaküüdi reisijuhi“ kohta, mis tegelikult ei ole ulme. Ta on midagi muud ja ma ei oska seda määratleda.
Mida ma selle raamatu puhul imetlen, on see kirjutamise ladusus. Eesti romaani lugedes on tihtipeale tõesti tunne, et ta ei tohi olla põnev, ladusalt kirjutatud ja ühe hingetõmbega läbiloetav. Lugesin just äsja intervjuud Simenoniga, kes ütles, et tänapäeva romaan tema meelest peaks olema läbiloetav ühe hingetõmbega. „Hirm“ on seda kindlasti, sest ma ise lugesin ta kusagil kahe ja poole tunniga läbi - ei suutnud lihtsalt käest panna. Temas on sellist lahedust, kergust ja lõbusust, mida ka tavaliselt eesti romaanis ei ole. Kui eesti kirjanik kirjutab oma esimese romaani, siis on väga raske sealt leida lahedust, kergust ja lihtsalt kirjutamislõbu, mida ma lausa Heiki puhul kadestan, sõna otseses mõttes. Raamat algab meeletult hoogsalt, teda on raske kõrvale jätta umbes samamoodi, et kui sa juba hakkad vaatama Batmani filmi, siis sa pead kõik osad ära vaatama. Sul tekib lihtsalt sõltuvus.

1 kommentaar:

MERIKE ütles ...

ARMAS KIRJANIK HEIKI VILEP!
SUUR TÄNU SELLE ILUSA PUUMAAILMA LOO KIRJUTAMISE EEST,MIS TULI ESITAMISELE VIIMASEL NOORTE LAULU -JA TANTSUPEOL JA MILLE PEALKIRI ON "PUU ON PUUDE KÕRGUNE"!OTSISIN TEID INTERNETIST JA JÕUDSIN SIIA. LOODAN, ET SEE TEID EI EKSITA, ET KAKS ASJA KOKKU PANEN?
LUGESIN SIIT BLOGIST, ET TEIE HIRMU LOO PEATEGELANE RÄÄGIB KAHEST KANALIST,KUS ÜKS ON KIRJANIK JA TEIST KIRJELDAB KIRJANIK NAGU TEADVUST OMA DNA KASTIST.KA MINA OLEN ÜKS INIMENE KAHES DIMENSIOONIS. MIDA SEE TÄHENDAB?SEDA VÕITE LUGEDA MU BLOGILISEST INGLITE TEHTUD KOOLIST http://ingliteated.blogspot.com JA LASTEKOOLI BLOGIST http://kristallilapsed.blogspot.comKUULASIN SIIT KA RAADIOSAATE SALVESTUST. SEE,ET TEIE LASTELE KIRJUTATUD RAAMATUD VAJAVAD LAINEPIKKUSE KORRIGEERIMIST, TULEB SELLEST,ET NEED LAPSED,KES PRAEGU MAAILMA SÜNNIVAD,ON TEISTMOODI AKTIVEERITUD DNA-GA JA NEID EI SAA PETTA,SEST NEIL ON VASAK AJUPOOLKERA MAGAVAS SEISUS EHK NEID JUHIVAD LOOMINGULINE AKTIIVSUS JA TELEPAATILISED VÕIMED.MA SAADAN TEILE OMA TERVITUSED KALLITE INGLITE POOLT,SEST MA TEEN PRAEGU KA KANALDUSI JUST TEIE HIRMUDE TÕTTU.TRIKK!MIND TEIE HIRMUASI TEGELIKULT EI SEO, SEST MA OLEN SELLEST LAINETUSEST VÄLJA KASVANUD. MILLEST SIIS JUTT KÄIB?SOOVINGI TEIE NÕUSOLEKUT KASUTADA OMA "ILMAPUU.IN.EST" PROJEKTIS SEDA LAULU, MIS OLI LAULUPEO REPERTUAARIS. SELLE KOHTA SAATE LUGEDA KA MEIE BLOGILISE KOOLI PRAKTIKABAASI ALGMUDELIST www.galerii.ning.com SEE ON ILMA RAHATA VALMINUD ALGMÕTE JA SELLE SEES ILMUVAD KA INGLIKOOLI MATERJALIDE PÕHJAD, MILLELE HAKKAMEGI LIHA PEALE KASVATAMA EHK SIDUMA TEOORIAT LOOMINGULISE AKTIIVSUSE TERAAPIAGA. SEE SAHTEL, KUST MEIE PROJEKTI ESKIISKAVANDI LEIATE, ASUB E.-M- KOKAMÄE PUNA-KULDSETE TIIBADEGA INGLI,KES ON MEIE TÖÖKOJA KAISEINGEL, MÄRGI ALT. MEIE TEEL EI SAA 1 HINGETÕMMET OLLA, SEST TÕMBAME PALJU HINGI ENDASSE, KUI SEE PROJEKT KÄIKU LÄHEB.
KUI SAATE, PALUN TEHKE KA TAGASISIDE. KUI ROHKEM MITTE, SIIS VÄHEMALT VASTUS, KAS EI VÕI JAA.
PÄIKESEVALGUST TEIE HINGELE JA TEIE PERE HINGEDELE!

KASUTAN ALATI KIRJADE ALL MÄRKE NII.

ALATI SIIN.ALATI.
MERIKE JA ~~~~