22.12.08

Kulka raha jagamine vihastas kirjanikud välja?

Istun siin, loen ja mõtlen. Et mis nimelt vihastas ja keda ja kas üldse vihastas. Küsimus oli selles, et Indrek Hirvel ei lubatud aastastipendiumite jagamisel hääletada. Kuna ta ise ka taotles, siis enda eest ta kindlasti hääletada ei tohtinud. Teiste eest aga oleks pidanud tohtima küll.
Ja ei ole absoluutselt vahet, kas ta kuulub SAKK-i, NAK-i või AA-sse. Ta lihtsalt on ministri poolt hääletajaks kinnitatud ja peab saama võimaluse hääletada.
Kõik ülejäänud vaht - kes jääb ilma ja kes saab või kes peaks kelle asemel saama - on tuletatud ja mõttetu poleemika.
Mina isiklikult ei ole absoluutselt nördinud, et ma aastapreemiat ei saa. Ma pole kunagi saanud ja ei ole sellega järelikult ka harjunud. Olen siiamaani toime tulnud ja raamatud müüvad piisavalt hästi, et ära elada. Pealegi tegelen veel veebinduse ja muusikaga, teen laulusõnu ja saan Eesti Autorite Ühingust ka kopika. Ma ei saagi aru, miks mind märtriks on tehtud. See, et ma aastastippi üldse küsisin, tuleb tõepoolest oma panuse tunnetamisest. Kui ikka täiesti erapooletult asja aastaid jälgida, siis olen vähemalt ühe stipi elu jooksul ära teeninud.
Mis n.ö. kirjanikutöösse puutub, siis vaevalt väga paljud viitsivad asjaga enda 7-liikmelise pere elatamise kõrvalt nii intensiivselt tegelda:
Sel aastal 2 jutukogumikku, luulekogu ja romaan. Lisaks u. 70 kohtumist lugejatega, ühe lasteraamatu tõlge, vastsündinutele järgmisel aastal jagatava kogumiku "Las laps loeb" koostamine ja peaaegu valmis muinasjutukogumik ning üks lasteluulekogu.
Grafomaania? Kehvad raamatud? Ühelgi kohtumisel (kokku vast kusagile 300 kanti) ei ole mulle seda veel öeldud, ka mitte pilguga. Anonüümsed karjujad kommentaarides, kes ei ole ühtegi mu raamatut lugenud, teevad aga maatasa. Mille eest? Natuke solvav.
Mis puutub tähemärkide rohkusse, siis iga normaalne inimene saab aru, et lasteraamat kokkusurutuna hõlmab vaid mõnda A-4 formaadis printeripaberit ja selle kirjutamiseks kulub vaid mõni tund (kui sa ei pea just sisu kusagilt välja imema). Luuletused on muidugi iseasi - need tekivad aasta jooksul pideva mõttetegevuse tulemusena. Minul küll.
Nii et, kallid kommenteerijad ajalehtedes ja Delfis ja mujal, ütlen teile siin isiklikult, et ma ei ole absoluutselt ei kuri, solvunud ega mis iganes negatiivse reaktsiooni küüsis selle peale, et mulle aastastippi ei jagunud. Ausõna. Ja kui te loeksite läbi kasvõi ühe mu luuletuse, rääkimata raamatust, siis saaksite aru, et mu ausõna on ehtne.
Sümpaatne on siiski, et SAKK võitleb oma liikmete pärast. EKL ei ole ju ametiühing vaid klubi. Ja et SAKK on alles alguses ja ei ole ennast õieti tutvustadagi jõudnud, rääkimata liikmete värbamisest, sellest on vaid kahju.
Nii et, tegemist oli tegelikult protestilausega Indrek Hirve väljaviskamise vastu, mitte püüdega seletada, kui hea kirjanik on Mait Raun või Piret Bristol või Heiki Vilep. Las selle üle otsustavad ikka need, kes on lugenud. Ja see on hoopis teine teema.

3 kommentaari:

Oop ütles ...

EKSi listis esitles Raun seda siiski pigem Mart Velskri personaalkysimuse aruteluna (kas enne neljaks kiskuda ja siis rattale tõmmata või vastupidi?) kui protestina Hirve pagendamise vastu. Mõnes mõttes võinuks ta ju teiste nominentide hääletamise ajaks tuppa lasta, ehkki võinuks siis teistpidi hädakisa tõsta: kõik teised ju tema konkurendid. Kuidas keegi konkreetselt hääletas, niikuinii ytelda ei saa.

Eks kogu see lärminatuke praeguseks juba tragikoomiline ole, mis seal salata.

Heiki Vilep ütles ...

Kokku said kord SAKK ja JOKK
Kulka rahapajas
tüli oli tõsine, kuid
rahva naerma ajas...

ilves@metsas.ee ütles ...

ilmselt ma olen midagi maha magand. parem ongi.